Het artikel is een verdienstelijke poging om een empirisch fundament te geven aan het complexe indicatiestellingsproces (“What works for whom ?”) dat ontmoet wordt in de ambulante klinische praktijk van de kinder- en jeugdtherapeut. Vandaar dat het ook de EFPP Research Award 2019 gewonnen heeft.
Vier therapeutische interactiestructuren die werkzaam zijn in psychodynamische therapie bij kinderen met externaliserende en internaliserende problemen worden geïdentificeerd en getaxeerd op hun impact op de resultaten van de therapie.

Deze IS’en zijn : Therapeutische Relatie, Emotionele Expressie, Kindgerichte Techniek en Psychodynamische Techniek.  Ondanks de complexiteit van de resultaten wijst het onderzoek uit dat Psychodynamische Techniek het best een positief resultaat voorspelt bij de grootste groep kinderen en dat kinderen met hoge co-morbiditeit niet gebaat zijn met enkel Kindgerichte Techniek. Omgekeerd wordt ook gesuggereerd dat Therapeutische Relatie en Emotionele Expressie noodzakelijke maar onvoldoende voorwaarden zijn om gedragsverandering te realiseren en ingebed dienen te zijn in een globale psychodynamische aanpak.

Lees het artikel hier.

Op VVPT.BE gebruiken wij cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook analytische cookies voor onze bezoekersstatistieken. Als je doorklikt ga je akkoord met het plaatsen van de cookies.